Plan rozbudowy infrastruktury rowerowej

    06.06.2013 00:00  
Plan rozbudowy infrastruktury rowerowej

W ramach Działania V.2 „Trasy rowerowe” Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej   (PO   RPW)   wdrożonych  będzie 5  projektów  budowy  tras rowerowych,  w  ramach całościowej inwestycji pod nazwą „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”.  Trasy  będą stanowiły razem spójną całość.

Każdy z programów będzie składał się z 2 komponentów:

  • Budowa  i  znakowanie  ścieżek  rowerowych  o  utwardzonej  nawierzchni  (głównie w granicach miast),które  umożliwią  bezpieczne  i pewne  przemieszczanie  się  po  mieście oraz zespolą miejsca przewodnie z punktu  widzenia   ruchu  rowerowego  (dworce  kolejowe,  autobusowe,  parkingi,   atrakcje  turystyczne), a  także bezkolizyjnie przeniosą ruch rowerowy poza teren miejski
  • Określenie  i znakowanie tras rowerowych na terenie pozamiejskim gdzie, z uwagi na środowisko naturalne nie jest wskazane położenie nawierzchni  bitumicznej lub betonowej

Oprócz tego  finansowane  będą  projekty  polegające  na  budowie  i montażu podstawowej  infrastruktury  towarzyszącej  tj.  stojaków  na  rowery, wiat postojowych, wiat  widokowych  itp.  oraz  innych  urządzeń mających na celu poprawę  bezpieczeństwa  ruchu rowerowego w aglomeracjach miejskich i ochronie środowiska   naturalnego  przed  intensywnym  ruchem  turystycznym.  Poza tym, przeprowadzone  zmiany  w  Programie  Operacyjnym  Rozwój  Polski  Wschodniej  przewidują również realizację programu  dotyczącego  promocji tras rowerowych Polski Wschodniej, w zakresie którego finansowane będą przedsięwzięcia polegające m.in. na:

  • utworzeniu systemu identyfikacji wizualnej,
  • zaplanowaniu i podjęciu działań informacyjno-promocyjnych,
  • zaprojektowaniu,  stworzeniu  oraz zarządzaniu portalem internetowym dla użytkowników tras.

 W  odniesieniu  do  zakresów  technicznych  projektu,  zakłada  się wysokie standardy  budowy  dróg  dla rowerów oraz normy prowadzenia trasy przyjazne rowerzystom.

Regionalne Programy Operacyjne

W  ramach  RPO  województw wschodnich (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie,  podkarpackie)  na  trasy rowerowe zarezerwowano w ramach kategorii  interwencji  24   ok.  26  mln  euro.  Według obecnego stanu wprowadzania podpisano 25 umów o dofinansowanie w ww. województwach o wartości ogółem 87 673 301 zł (wartość dofinansowania UE – 52 884 410 zł).

Szczegółowe   informacje   dla   poszczególnych   regionów  przedstawiają  się następująco:

a)  w  ramach  RPO  Warmia  i  Mazury projekty dotyczące ścieżek rowerowych dokonywane są w poddziałaniu 2.1.4. Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna osi  priorytetowej Turystyka.

Zarezerwowano  na  powyższe działania  ponad 5,3 mln euro, w tym ponad 4,5 mln  euro  środków EFRR. Do tej pory odbyły się dwa konkursy dotyczące ścieżek rowerowych.

W  konkursach wybrano do dofinansowania łącznie 12 projektów.  W  związku z wykorzystaną alokacją na przedmiotowe działanie, nie planuje   się   kolejnych   konkursów. Oto niektóre projekty objęte zadofinansowaniem:

  •     Budowa  Mazurskiego  Traktu  Rowerowego wokół Jeziora Niegocin  Giżycko

  •     Budowa  turystyczno  -  rekreacyjnego ciągu ścieżek rowerowych łączących tereny  jeziora  Długiego,  Lasu  Miejskiego  i  Starego  Miasta – Gmina  Miejska Olsztyn

  •     Budowa  chodnika  i  ścieżki  rowerowej  w  Biskupcu

  •     Budowa  ścieżki  rowerowej polegająca na adaptacji nieczynnego torowiska na odcinku Lidzbark Warmiński – Orneta – Powiat Lidzbarski

  •     Budowa  ciągu  pieszo  – rowerowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w mieście i gminie Węgorzewo

  •     Budowa  ścieżki  rowerowej  przy  drodze  powiatowej  nr 1805N Giżycko -  Perkunowo – Powiat Giżycki

  •     Budowa  Mazurskiego  Traktu  Rowerowego wokół jeziora Niegocin

  •     Budowa  ścieżki  rowerowej  wzdłuż rzeki Pisy w Piszu  – Gmina Miejsko – Wiejska Pisz

 

b)  w  ramach  RPO  woj.  lubelskiego  przeznaczenie   środków  przypadających na kategorię  24  Ścieżki  rowerowe  wynosi  19 216 082 EURO. W Działaniu 7.1. Infrastruktura  kultury  i  turystyki, w trzech naborach, w których możliwe było  ubieganie  się o środki finansowe na budowę tras rowerowych, złożono razem 78  wniosków. IZ zakwalifikowała do dofinansowania 37 wniosków na kwotę 115005  584,76 PLN. W ramach kategorii 24 podpisano ogółem 10 umów na kwotę 59 092  258  PLN,  w tym 36 506 015 PLN dofinansowania UE. Jednocześnie należy podkreślić,  że w kolejnych latach IZ RPO WL nie planuje naborów w zakresie budowy nowych ścieżek rowerowych.

c)  W  RPO  woj. świętokrzyskiego jedynie w ramach działania 5.3 Inwestycje   w   sferę   dziedzictwa   kulturowego,   turystyki  i  sportu,zidentyfikowano projekt  Gminy  Nowy  Korczyn  pn.  ,,Budowa  ścieżek rowerowych na terenie gm. Nowy Korczyn’’ – całkowita wartość inwestycji 1

700  000  zł  , w tym kwota dofinansowania z EFRR – 1 020 000 zł. Natomiast ścieżki  rowerowe  wystąpiły  także jako element powiązany inwestycjom drogowym,  w  niektórych  projektach  w  działaniu 3.1 i 3.2 (infrastruktura

komunikacyjna),  jednak  oszacowanie  kwoty pokrywającej ich koszt nie jest możliwe.

d)  w  ramach  RPO  woj.  podkarpackiego  możliwość  dofinansowania ścieżek rowerowych  występuje  głównie  w  działaniu  5.3 Infrastruktura sportowa i

rekreacyjna.  Wg  dysponowanych  danych  nie  została jeszcze podpisana żadna umowa  dotycząca  ścieżek rowerowych (1 wniosek jest na liście rezerwowej).

e) W RPO  woj.  podlaskiego  na  ścieżki  rowerowe nie została wyodrębniona  alokacja  w  ramach  kategorii 24. Jak dotąd  w realizowanych

inwestycjach  ścieżki  rowerowe  wystąpiły  tylko  przy  dwóch projektach jedynie jego element, nie będąc głównym przedmiotem projektu.