Odpady w gastronomii – zasady segregacji

    25.03.2021 15:35  
Odpady w gastronomii – zasady segregacji

Każdy właściciel dąży do tego, żeby jego lokal już samym wyglądem zachęcał gości do wejścia. Jednak za reprezentacyjnym frontem z wystawionymi na chodniku stolikami, zapraszającymi do środka, kryje się także zaplecze lokalu, gdzie trafiają wszelkie odpadki gastronomiczne. Rodzi się więc pytanie o odpady w gastronomii – jak z nimi postępować w sposób, który przyniesie najwięcej korzyści? W niniejszym artykule znajdziecie na nie odpowiedź – zachęcamy do lektury szczególnie przedstawicieli branży gastronomicznej! Sprawdź kosze do segregacji dla gastronomii.

Czym są i gdzie powstają odpady gastronomiczne?

Odpady w gastronomii to całokształt śmieci generowanych przez lokale z branży gastronomicznej. Zwłaszcza w krajach nastawionych na branże usługowe stanowią duży odsetek wszystkich śmieci. Jednak do odpadów w gastronomii przede wszystkim należą tzw. odpady bio, czyli resztki jedzenia pozostawione przez gości, oraz odpadki powstałe przy obróbce posiłków (tj. skórki, obierki i inne nienadające się do spożycia elementy) oraz często kwiaty, wykorzystywane jako dekoracje wnętrz. Również wszelkiego rodzaju opakowania: plastikowe, metalowe, papierowe czy szklane, w których kupuje się żywność będą należeć do odpadków gastronomicznych.

Takie lokale generują również śmieci pozostałe po środkach czystości, ale także i serwetki, wykałaczki oraz inne dodatki przeznaczone do jednorazowego użytku. Odpady w gastronomii powstają zatem w całej przestrzeni lokalu gastronomicznego – od części przeznaczonej dla klientów aż po kuchnię.

Jakie zagrożenia stanowią?

Warto mieć na uwadze, że odpadki spożywcze, a w szczególności te będące pochodzenia zwierzęcego, mogą stanowić zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne. Rozkładające się resztki jedzenia nieprzyjemnie pachną, przyciągając do siebie niechcianych gości. Z tej przyczyny odpady w gastronomii mogą stać się wylęgarnią insektów, a także szczurów, które często roznoszą groźne choroby. Bliskość takiego ogniska chorób względem miejsca, gdzie wytwarza się i konsumuje jedzenie nie jest zbyt higieniczna, a nawet ryzykowna pod względem sanitarnym. Dlatego odpadki spożywcze powinno się w odpowiedni sposób segregować, żeby zatroszczyć się o bezpieczeństwo dla najbliższego sąsiedztwa, klientów oraz pracowników. Tylko zachowując najwyższe standardy higieny pracy oraz jej otoczenia można zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się chorób.

Odpady w gastronomii – jak odpowiednio je segregować?

Odpady w gastronomii – jak z nimi postępować, żeby uniknąć zagrożenia? Otóż przede wszystkim należy zaopatrzyć się w odpowiednie pojemniki na odpady gastronomiczne. W zależności od charakteru lokalu mogą być przeznaczone nie tylko dla pracowników, ale i dla samych klientów. Szczególnie w barach mlecznych czy barach szybkiej obsługi warto zastosować segregację śmieci dla klientów. Należy pamiętać, że do niestandardowych odpadów, które nie klasyfikują się do żadnego z pojemników, należy chociażby zużyty olej, który powinno się zutylizować w odpowiednim punkcie.

Częstym rozwiązaniem w lokalach gastronomicznych są także specjalne schładzarki odpadów, które, utrzymując odpowiednio niską temperaturę, sprawiają, że szczególnie bioodpady nie psują się tak szybko jak w temperaturze otoczenia. Wówczas unikniemy nieprzyjemnego zapachu, który, bez schładzarek, często wytwarza się, jeszcze zanim zdążymy zapełnić pojemnik odpadkami.

Wdrażając segregację odpadów gastronomicznych w swojej firmie, warto również wnikliwie wtajemniczyć w temat swoich pracowników. Nie każdy musi być ekologicznie świadomy i mieć dobre nawyki w kwestii sortowania wyrzucanych śmieci. Dlatego zalecamy przeprowadzenie krótkiego szkolenia z zakresu recyklingu i segregacji – lepsze zrozumienie tematu oraz uświadomienie sobie szczytnego celu często motywuje do działania i samodyscypliny. Również szczególnie na początku wdrażania zmian warto udostępnić dokładną rozpiskę z rodzajami śmieci, które z początku mogą wydawać się kłopotliwe i takich, co do których można nie być do końca pewnym, do której z kategorii je przyporządkować. Gwarantujemy, że pełna jasność i oswojenie z tematem z pewnością zaowocuje bezbłędną segregacją odpadów gastronomicznych.

Pojemniki na odpady gastronomiczne – jakie wybrać oraz jak o nie zadbać?

Odpowiednio oznakowane pojemniki na śmieci spożywcze powinny być dostosowane wielkością do ilości generowanych odpadów. Obecnie popularnym rozwiązaniem są pojemniki modułowe, które można łączyć w estetyczne komplety. Jeżeli nasze pojemniki na odpadki mają być wystawione w przestrzeni gościnnej lokalu, warto zatroszczyć się o to, żeby pasowały do obowiązującego wystroju wnętrza. Modny kolor czy kształt kosza to podstawa, jeżeli chcemy zachęcić klientów do segregacji śmieci.

Powinniśmy także zadbać o odpowiednio czytelne oznakowanie naszych pojemników na odpady gastronomiczne. W tym celu można zastosować podpisy (najlepiej w języku polskim i angielskim), międzynarodowe piktogramy bądź powszechnie obowiązujące oznaczenia kolorystyczne. Obecnie segregowane odpady oznakowane są następującymi barwami:

  • niebieski – dla pojemników przeznaczonych na papier;
  • zielony – na kosze do szkła białego i kolorowego;
  • żółty – dla śmietników na metale i tworzywa sztuczne;
  • brązowy – przeznaczony na bioodpady;
  • czarny – kosz na odpady zmieszane.

Przy takim oznakowaniu z pewnością zarówno pracownicy, jak i klienci nie będą mieli wątpliwości, do którego z pojemników wrzucić swoje odpadki.

Jednak segregacja odpadów w gastronomii na samym wyrzucaniu śmieci się nie kończy. Ważne jest również, żeby po każdym usunięciu odpadów dokładnie wyczyścić i najlepiej zdezynfekować śmietnik tak, żeby nie zostały w nim nawet najdrobniejsze resztki ani nie pozostawał w nim nieprzyjemny zapach. Dbajmy więc, aby recykling w gastronomii był przeprowadzony schludnie i bezpiecznie. Wysoki standard higieny stanowi w końcu priorytet w branży gastronomicznej.

Jak zapobiegać powstawaniu odpadów w gastronomii?

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest minimalizacja odpadów w gastronomii. Obecnie filozofia „zero” i „less waste” jest wyjątkowo popularna i niezwykle korzystnie wpływa na wizerunek naszego lokalu. To doskonała zachęta szczególnie dla świadomych ekologicznie konsumentów, a takich jest na szczęście coraz więcej z roku na rok. Warto zatem wyeliminować z naszej firmy niepotrzebne dodatki tj. plastikowe słomki (można wymienić je na metalowe, wielorazowego użytku) czy plastikowe sztućce (można zamienić je na drewniane, przeznaczone dla dań zamawianych na wynos). Papierowe ręczniki w toaletach można zastąpić chociażby elektrycznymi suszarkami do rąk.

Warto stworzyć również promocje dla klientów, którzy swoje zamówienie na wynos odbiorą we własnym pojemniku bądź kubku, żeby zredukować odpady w postaci opakowań i jednorazowych sztućców. Tym sposobem przyczynimy się do wyrabiania ekologicznych nawyków w społeczeństwie, a zarazem zachęcimy klientów do składania zamówień u nas korzystnymi cenami.

Coraz większą popularnością cieszą się także aplikacje na smartfony, które pod koniec dnia informują użytkowników o niesprzedanych porcjach dań dostępnych w niższych cenach w lokalach w ich najbliższej okolicy. Figurujące na liście takiej aplikacji lokale cieszą się większą popularnością, ponieważ przyciągają klientów chętnych na uratowanie jedzenia, które i tak miałoby się zmarnować, oraz chętnych na kolację w atrakcyjnej cenie. Dzięki temu zwiększa się szansa, że klienci, którzy poznali dane miejsce przez aplikację, będą do niego wracać nie tylko przed końcem dnia.

Podsumowanie

Miejmy na uwadze, że segregacja odpadów w gastronomii to rozwiązanie, które przydaje nam liczne korzyści na wielu płaszczyznach. Globalne zmiany zaczynają się od lokalnych inicjatyw, dlatego chciejmy przyczyniać się do poprawy środowiska i wspólnie zadbajmy o dobro naszej planety! Jednak to nie wszystko – recykling w gastronomii pozwala na minimalizację kosztów prowadzenia lokalu z uwagi na niższe koszty wywozu śmieci segregowanych od tych niesegregowanych. A ponadto ekologiczna polityka Twojego lokalu gastronomicznego z pewnością zostanie zauważona przez klientów i nie będzie im obojętna. Społeczeństwo chętniej decyduje się zjeść w miejscu, które stawia na etyczne rozwiązania. Dlatego jeżeli nadal wahasz się, czy wdrożyć segregację w swojej restauracji czy kawiarni – nie zwlekaj i zacznij zmieniać świat na lepsze już teraz!