Jakie zapięcie do roweru wybrać?

    12.09.2019 09:00  
Jakie zapięcie do roweru wybrać?

Kradzieże rowerów nadal zdarzają się niezwykle często, a fakt ten jest zmorą dla większości miłośników dwóch kółek. Na szczęście można temu zapobiec. Zapięcie do roweru, które jest wytrzymałe, wygodne w użyciu i dopasowane do warunków, to prawdziwy skarb. Jest ich jednak wiele do wyboru i wszystkie mają zarówno zalety, jak i wady. Jak wybrać więc najlepszą opcję dla swoich konkretnych potrzeb?

Co wziąć pod uwagę? Jakie zapięcie do roweru nada się w określonych sytuacjach?

Istnieją kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze blokady roweru. Przede wszystkim warto wiedzieć, że na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które sprawiają, że dane zapięcie do roweru będzie idealne dla jednego cyklisty, a dla drugiego okaże się niepotrzebne. Warto też wybrać takie zapięcie, które zawsze będzie można łatwo przymocować na przykład do stojaka rowerowego.

Istnieją zasadniczo trzy rodzaje zamków rowerowych:

  • u-locki,
  • linki,
  • łańcuchy.

Każdy z nich ma swoje plusy i minusy. U-locki i łańcuchy są ciężkie, z kolei linki bardzo łatwo przeciąć. To jednak nie decyduje o tym, że zawsze będą one złym wyborem. To, jakie zapięcie do roweru będzie idealne, zależy od:

  • wartości roweru,
  • rodzaju stojaków, do jakich będzie przypięty rower,
  • wagi roweru,
  • miejsca, w którym będzie się przechowywać rower,
  • możliwości umieszczenia dodatkowych akcesoriów.

Zapięcie do roweru

Linki są cienkie, ale elastyczne i lekkie. Można z łatwością dostosować je do wszystkich stojaków i mogą być używane nawet przez dzieci. Przenoszenie ich w plecaku lub torbie nie powinno generować żadnych problemów. W miejscach, które są oddzielone od przestrzeni publicznej, np. na szkolnych placach lub na wydzielonych parkingach, powinny odgrywać swoją podstawową rolę.

Łańcuchy i u-locki zapewniają o wiele większe bezpieczeństwo, ale są ciężkie i wymagają dodatkowego miejsca do przechowywania. Kształt u-locków nie zawsze będzie odpowiadał niektórym stojakom, a przez to zapięcie do roweru może kompletnie zatracić swoją funkcję – samo poszukiwanie odpowiedniego miejsca do zaparkowania może być niekiedy frustrujące. To jednak nie zmienia faktu, że droższe rowery lub specjalistyczne modele warto zawsze zaopatrzyć w bardziej wytrzymałe zapięcia. A czym tak naprawdę się one od siebie różnią?

Zapięcie do roweru – rodzaje i zalety

1. U-Locki

Zdecydowanie jednym z najpopularniejszych zamków wśród rowerzystów jest u-lock. Te blokady zapewniają najwyższy poziom ochrony roweru dzięki połączeniu hartowanej stali i zamka, którego nie można otworzyć przy pomocy wytrychów. Testy pokazują, że ta blokada może wytrzymać prawie każdą metodę zwykle używaną do kradzieży, w tym zastosowanie piłek do metalu, prętów, młotów i nożyc do śrub.

Takie zapięcie do roweru powinno być wykonane ze stali hartowanej, jednak to przekłada się na większą cenę. Taki materiał jest o wiele twardszy, niż standardowe narzędzia, z których korzystają złodzieje. Chociaż istnieją tańsze u-locki ze zwykłej stali, to nawet pomimo swojej specyficznej budowy mogą być one uszkodzone za pomocą piły, młotka lub łomu.

Należy jednak wziąć pod uwagę dodatkową masę, jaką ma u-lock. Te blokady są z pewnością najbezpieczniejsze, ale zajmują również najwięcej miejsca. A mało kto kupując plecak na podróż, zastanawia się nad tym, jakie zapięcie do roweru się w nim zmieści.

Duże zamki typu U można przymocować zarówno za koła roweru, jak i ramę, podczas gdy mniejsze modele będą chronić tylko jedno koło. U-lock jest sztywny i nie da się manipulować jego kształtem, więc w przypadku nowoczesnych stojaków może niekiedy zabraknąć przestrzeni, aby podpiąć swój rower.

2. Linki rowerowe

Decydując się na linkę, trzeba mieć świadomość, że kupuje się w głównej mierze środek odstraszający, a nie ochronę. Choć to zapięcie do roweru jest najlżejsze, to można je łatwo przeciąć standardowymi nożycami lub piłami. Jeśli jednak nie pozostawia się swojego dwukołowca na dłuższy czas w części miasta znanej z przestępczości, to linka może wystarczyć.

Linki są często używane w połączeniu z u-lockami do ochrony różnych elementów roweru, takich jak siedzenie lub inne wyjmowane części. Im więcej zastosuje się środków ochronnych, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że złodziej będzie zainteresowany nawet drogim modelem.

Linki rowerowe

Przy linkach warto zwrócić uwagę na rodzaj zamknięcia. Lepsze są takie, które mają wbudowaną blokadę, a nie zewnętrzną kłódkę. Najlepszym sposobem na powstrzymanie złodzieja za pomocą linki zabezpieczającej jest zakup jednej długiej do owijania obu kół, a drugiej do przycięcia do stojaka.

3. Łańcuchy

W pewnym sensie zamki łańcuchowe stanowią hybrydę u-locków i linek. Takie zapięcie do roweru może być używane w obszarach znanych z wysokiej przestępczości. Są wystarczająco mocne, aby wytrzymać napór prawie każdego narzędzia, których zwykle używają złodzieje. Ich wadą jest to, że oferują mniejszą mobilność niż linki, jednak nadal można manipulować ich kształtem, dzięki czemu pasują do większości stojaków. Mimo że są znacznie cięższe od linek, można owijać je wokół ramy roweru podczas transportu, dzięki czemu są mniej niewygodne w transporcie niż u-locki.

Blokada rowerowa - łańcuch

Łańcuchy powinny mieć też trwałą, ochronną osłonę, która zabezpieczy rower przed zadrapaniami podczas jazdy. Należy zauważyć, że chociaż te zamki nie są tak masywne jak U-zamki, są z pewnością cięższe.

Na jakie zapięcie do roweru się zdecydować?

Zabezpieczenie swojego mienia przed kradzieżą wymaga nie lada przygotowań. Każda z wyżej wymienionych opcji ma swoje zalety, jednak działają one tylko w określonych warunkach. Jeśli drobna osoba korzysta ze swojego roweru tylko podczas przejażdżek po bezpiecznych dzielnicach lub w drodze do szkoły, to prawdopodobnie nie potrzebuje wozić ze sobą kilkukilogramowego łańcucha. Z kolei jeśli ktoś często decyduje się na nocne wypady za miasto na swoim drogim rowerze, to warto pomyśleć o zainwestowaniu w naprawdę wytrzymałą blokadę.

Poniżej zestawienie cech, które pomogą zdecydować, jakie zapięcie do roweru wybrać.

 

U-lock

Linka

Łańcuch

Waga

Duża

Mała

Duża

Możliwość przecięcia

Praktycznie zerowa

Wysoka

Bardzo niska

Zabezpieczenie przed kradzieżą

Wysokie

Niskie

Wysokie

Elastyczność

Zerowa

Wysoka

Średnia

Wygoda użytkowania

Niska

Wysoka

Średnia

Dostosowanie do małej architektury miejskiej

Małe

Wysokie

Średnie